Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Khas Pemulihan Khas Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Pengenalan Kepada Pendidikan Pemulihan
|
Kod Kursus
|
PKP 3101
|
Kredit
|
3 (3+0)
|
Jam Interaksi
|
45 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama / Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
- Menjelaskan definisi dan konsep pemulihan.
- Menghuraikan ciri-ciri dan punca masalah murid-murid pemulihan.
- Membuat perbandingan murid-murid pemulihan dengan murid-murid normal, bermasalah pembelajaran dan dosleksia.
- Menjelaskan program-program pemulihan yang dilaksanakan di sekolah-sekolah di Malaysia dan luar negara.
- Mengamalkan prinsip dan peraturan yang sesuai dalam mengendalikan program pemulihan.
|
Sinopsis
|
Kursus ini mebincangkan konsep, objektif dan sejarah pendidikan pemulihan; ciri-ciri murid pemulihan; pengurusan kelas; dan intervensi awal yang diperlukan; serta program-program yang dilaksanakan di Malaysia dan luar negara.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1.
|
Asas Pendidikan Pemulihan
- Definisi dan konsep pemulihan
- Amalan Pendidikan Pemulihan di Malaysia
- Rasional dan objektif pemulihan
- Pelaksanaan pemulihan
- Perbezaan Pemulihan Khas dan pemulihan dalam KBSR
|
3
|
2.
|
Sejarah Perkembangan Pemulihan
- Sejarah luar dan dalam negara dari aspek
- Projek Khas
- Latihan Guru
- Pelaksanaan Projek
- Arahan dan surat pekeliling
|
3
|
3.
|
Program Pemulihan Dalam dan Luar Negara
- Program Pemulihan di Malaysia
- Program Pemulihan Khas (Withdrawal)
- Pemulihan Khas Murid Orang Asli (PKMOA)
- Kelas Intervensi Awal 2M (KIA 2M)
- Program Tiga M (PROTIM)
- Projek PERMATA
- IPP3M
- Lain-lain program berkaitan
- Program Pemulihan di Luar Negara
- International Reading Association (IRA)
- Lain-lain program berkaitan
|
3
|
4.
|
Psikologi Perkembangan Murid Pemulihan
- Teori Perkembangan
- Bayi
- Awal kanak-kanak
- Kanak-kanak
- Awal Remaja
- Remaja
- Perbezaan Individu
- Kognitif
- Bahasa
- Psikomotor
- Afektif
|
12
|
5.
|
Profil Murid Pemulihan
- Definisi murid-murid pemulihan
- Ciri-ciri murid-murid pemulihan
- Masalah murid-murid pemulihan
- Faktor-faktor yang mempengaruhi masalah murid pemulihan
- Fizikal
- Mental
- Emosi
- Sosial
- Perbezaan ciri dan keperluan murid pemulihan
- Normal / Biasa
- Disleksia
- Masalah Pembelajaran
|
6
|
6.
|
Pengurusan Program Pemulihan Khas
- Jenis Kelas
- Kelas Khas
- Kelas Biasa
- Kelas Khas Pemulihan 'withdrawal'
- Kelas Bercantum
- Inklusif
|
6
|
7.
|
Strategi Pelaksanaan Program Pemulihan
- Proses saringan
- Definisi
- Prinsip
- Ujian-ujian merujuk kepada maslah secara umum
- Pencalonan
- Guru / ibu bapa / penjaga
- Kaedah pengumpulan maklumat untuk menentukan calon
- Pemerhatian
- Senarai semak
- Hasil kajian
- Ujian binaan guru
- Rekod profil / kesihatan
- Proses Diagnosis
- Definisi
- prinsip
- Ujian-ujian merujuk kepada aspek Masalah
- Analisis Ujian & Tindakan susulan
|
6
|
8.
|
Pendidikan Murid-murid Pemulihan
- Aspek Intervensi Awal
- Definisi dan konsep Intervensi Awal
- Kepentingan Intervensi Awal
- Bentuk Intervensi Awal yang sesuai
- penglibatan personel dari pelbagai disiplin
|
6
|
|
Jumlah
|
45
|
Penilaian
|
Kerja Kursus 50%
Peperiksaan Akhir 50%
|
Rujukan Asas
|
Hallahan, D.P. & Kauffman, J.M. (2003) Exceptional learners: Introduction to special education.(9th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Lerner, J.W.(2003). Learning disabilities: Theories, diagnosis and teaching strategies. Boston: Houghton Mifflin Co.
Syed Abu Bakar Syed Akil, (1997). Bimbingan khas perkhidmatan pendidikan pemulihan. K.Lumpur :DBP
|
Rujukan Tambahan
|
Akta pendidikan 1996 (Akta 550) & peraturan-peraturan terpilih (1998). K.Lumpur: International Law Book Services
Garner, P.& davies, J.D. (2001). Introducing special educational needs: A companion guide for student teachers. London: David Fulton Pub.
|
No comments :
Post a Comment