Pro Forma PKP3101

Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Khas Pemulihan Khas Pendidikan Rendah)

Nama Kursus
Pengenalan Kepada Pendidikan Pemulihan
Kod Kursus
PKP 3101
Kredit
3 (3+0)
Jam Interaksi
45 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Pertama / Kedua
Hasil Pembelajaran
  1. Menjelaskan definisi dan konsep pemulihan.
  2. Menghuraikan ciri-ciri dan punca masalah murid-murid pemulihan.
  3. Membuat perbandingan murid-murid pemulihan dengan murid-murid normal, bermasalah pembelajaran dan dosleksia.
  4. Menjelaskan program-program pemulihan yang dilaksanakan di sekolah-sekolah di Malaysia dan luar negara.
  5. Mengamalkan prinsip dan peraturan yang sesuai dalam mengendalikan program pemulihan.
Sinopsis
Kursus ini mebincangkan konsep, objektif dan sejarah pendidikan pemulihan; ciri-ciri murid pemulihan; pengurusan kelas; dan intervensi awal yang diperlukan; serta program-program yang dilaksanakan di Malaysia dan luar negara. 
Tajuk
Kandungan
Jam
 1.
Asas Pendidikan Pemulihan
  • Definisi dan konsep pemulihan
  • Amalan Pendidikan Pemulihan di Malaysia
    • Rasional dan objektif pemulihan
    • Pelaksanaan pemulihan
    • Perbezaan Pemulihan Khas dan pemulihan dalam KBSR
3
 2.
Sejarah Perkembangan Pemulihan
  • Sejarah luar dan dalam negara dari aspek
    • Projek Khas
    • Latihan Guru
    • Pelaksanaan Projek
    • Arahan dan surat pekeliling
3
 3.
Program Pemulihan Dalam dan Luar   Negara
  • Program Pemulihan di Malaysia 
    • Program Pemulihan Khas (Withdrawal)
    • Pemulihan Khas Murid Orang Asli (PKMOA)
    • Kelas Intervensi Awal 2M (KIA 2M)
    • Program Tiga M (PROTIM)
    • Projek PERMATA
    • IPP3M
    • Lain-lain program berkaitan
  • Program Pemulihan di Luar Negara
    • International Reading Association (IRA)
    • Lain-lain program berkaitan
3
 4.
Psikologi Perkembangan Murid Pemulihan
  • Teori Perkembangan
    • Bayi
    • Awal kanak-kanak
    • Kanak-kanak
    • Awal Remaja
    • Remaja
  • Perbezaan Individu
    • Kognitif
    • Bahasa
    • Psikomotor
    • Afektif
12
 5.
Profil Murid Pemulihan
  • Definisi murid-murid pemulihan
  • Ciri-ciri murid-murid pemulihan
  • Masalah murid-murid pemulihan
  • Faktor-faktor yang mempengaruhi masalah murid pemulihan
    • Fizikal
    • Mental
    • Emosi 
    • Sosial
  • Perbezaan ciri dan keperluan murid pemulihan
    • Normal / Biasa
    • Disleksia
    • Masalah Pembelajaran
6
 6.
Pengurusan Program Pemulihan Khas
  • Jenis Kelas
    • Kelas Khas
    • Kelas Biasa
    • Kelas Khas Pemulihan 'withdrawal'
    • Kelas Bercantum
    • Inklusif
6
 7.
Strategi Pelaksanaan Program Pemulihan
  • Proses saringan
    • Definisi
    • Prinsip
    • Ujian-ujian merujuk kepada maslah secara umum
  • Pencalonan
    • Guru / ibu bapa / penjaga
  • Kaedah pengumpulan maklumat untuk menentukan calon
    • Pemerhatian
    • Senarai semak
    • Hasil kajian
    • Ujian binaan guru
    • Rekod profil / kesihatan
  • Proses Diagnosis
    • Definisi
    • prinsip
    • Ujian-ujian merujuk kepada aspek Masalah
  • Analisis Ujian & Tindakan susulan

6
 8.
Pendidikan Murid-murid Pemulihan
  • Aspek Intervensi Awal
    • Definisi dan konsep Intervensi Awal
    • Kepentingan Intervensi Awal
    • Bentuk Intervensi Awal yang sesuai
    • penglibatan personel dari pelbagai disiplin

6
 Jumlah
45

Penilaian
Kerja Kursus              50%
Peperiksaan Akhir      50%
Rujukan Asas
Hallahan, D.P. & Kauffman, J.M. (2003) Exceptional learners: Introduction to special education.(9th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.

Lerner, J.W.(2003). Learning disabilities: Theories, diagnosis and teaching strategies. Boston: Houghton Mifflin Co.

Syed Abu Bakar Syed Akil, (1997). Bimbingan khas perkhidmatan pendidikan pemulihan. K.Lumpur :DBP

Rujukan Tambahan
Akta pendidikan 1996 (Akta 550) & peraturan-peraturan terpilih (1998). K.Lumpur: International Law Book Services

Garner, P.& davies, J.D. (2001). Introducing special educational needs: A companion guide for student teachers. London: David Fulton Pub.






No comments :

Post a Comment