Wednesday 16 April 2014

Pro Forma PKP 3101

Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Khas Pemulihan Khas Pendidikan Rendah)

Nama Kursus
Pengenalan Kepada Pendidikan Pemulihan
Kod Kursus
PKP 3101
Kredit
3 (3+0)
Jam Interaksi
45 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Pertama / Kedua
Hasil Pembelajaran
  1. Menjelaskan definisi dan konsep pemulihan.
  2. Menghuraikan ciri-ciri dan punca masalah murid-murid pemulihan.
  3. Membuat perbandingan murid-murid pemulihan dengan murid-murid normal, bermasalah pembelajaran dan dosleksia.
  4. Menjelaskan program-program pemulihan yang dilaksanakan di sekolah-sekolah di Malaysia dan luar negara.
  5. Mengamalkan prinsip dan peraturan yang sesuai dalam mengendalikan program pemulihan.
Sinopsis
Kursus ini mebincangkan konsep, objektif dan sejarah pendidikan pemulihan; ciri-ciri murid pemulihan; pengurusan kelas; dan intervensi awal yang diperlukan; serta program-program yang dilaksanakan di Malaysia dan luar negara. 
Tajuk
Kandungan
Jam
 1.
Asas Pendidikan Pemulihan
  • Definisi dan konsep pemulihan
  • Amalan Pendidikan Pemulihan di Malaysia
    • Rasional dan objektif pemulihan
    • Pelaksanaan pemulihan
    • Perbezaan Pemulihan Khas dan pemulihan dalam KBSR
3
 2.
Sejarah Perkembangan Pemulihan
  • Sejarah luar dan dalam negara dari aspek
    • Projek Khas
    • Latihan Guru
    • Pelaksanaan Projek
    • Arahan dan surat pekeliling
3
 3.
Program Pemulihan Dalam dan Luar   Negara
  • Program Pemulihan di Malaysia 
    • Program Pemulihan Khas (Withdrawal)
    • Pemulihan Khas Murid Orang Asli (PKMOA)
    • Kelas Intervensi Awal 2M (KIA 2M)
    • Program Tiga M (PROTIM)
    • Projek PERMATA
    • IPP3M
    • Lain-lain program berkaitan
  • Program Pemulihan di Luar Negara
    • International Reading Association (IRA)
    • Lain-lain program berkaitan
3
 4.
Psikologi Perkembangan Murid Pemulihan
  • Teori Perkembangan
    • Bayi
    • Awal kanak-kanak
    • Kanak-kanak
    • Awal Remaja
    • Remaja
  • Perbezaan Individu
    • Kognitif
    • Bahasa
    • Psikomotor
    • Afektif
12
 5.
Profil Murid Pemulihan
  • Definisi murid-murid pemulihan
  • Ciri-ciri murid-murid pemulihan
  • Masalah murid-murid pemulihan
  • Faktor-faktor yang mempengaruhi masalah murid pemulihan
    • Fizikal
    • Mental
    • Emosi 
    • Sosial
  • Perbezaan ciri dan keperluan murid pemulihan
    • Normal / Biasa
    • Disleksia
    • Masalah Pembelajaran
6
 6.
Pengurusan Program Pemulihan Khas
  • Jenis Kelas
    • Kelas Khas
    • Kelas Biasa
    • Kelas Khas Pemulihan 'withdrawal'
    • Kelas Bercantum
    • Inklusif
6
 7.
Strategi Pelaksanaan Program Pemulihan
  • Proses saringan
    • Definisi
    • Prinsip
    • Ujian-ujian merujuk kepada maslah secara umum
  • Pencalonan
    • Guru / ibu bapa / penjaga
  • Kaedah pengumpulan maklumat untuk menentukan calon
    • Pemerhatian
    • Senarai semak
    • Hasil kajian
    • Ujian binaan guru
    • Rekod profil / kesihatan
  • Proses Diagnosis
    • Definisi
    • prinsip
    • Ujian-ujian merujuk kepada aspek Masalah
  • Analisis Ujian & Tindakan susulan

6
 8.
Pendidikan Murid-murid Pemulihan
  • Aspek Intervensi Awal
    • Definisi dan konsep Intervensi Awal
    • Kepentingan Intervensi Awal
    • Bentuk Intervensi Awal yang sesuai
    • penglibatan personel dari pelbagai disiplin

6
 Jumlah
45

Penilaian
Kerja Kursus              50%
Peperiksaan Akhir      50%
Rujukan Asas
Hallahan, D.P. & Kauffman, J.M. (2003) Exceptional learners: Introduction to special education.(9th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.

Lerner, J.W.(2003). Learning disabilities: Theories, diagnosis and teaching strategies. Boston: Houghton Mifflin Co.

Syed Abu Bakar Syed Akil, (1997). Bimbingan khas perkhidmatan pendidikan pemulihan. K.Lumpur :DBP

Rujukan Tambahan
Akta pendidikan 1996 (Akta 550) & peraturan-peraturan terpilih (1998). K.Lumpur: International Law Book Services

Garner, P.& davies, J.D. (2001). Introducing special educational needs: A companion guide for student teachers. London: David Fulton Pub.






No comments :

Post a Comment