Wednesday 16 April 2014

2.0 Konsep dan Definisi Program Pemulihanj

2.0       Konsep dan Definisi Program Pemulihan

2.1       Pengenalan
Pendidikan peringkat rendah ialah pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani (JERI) selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara (FPN). Penguasaan kemahiran asas membaca, menulis, mengira (3M) perlu dikuasai pada peringkat awal bagi membolehkan murid-murid berkomunikasi dan menimba ilmu pengetahuan. Justeru, Pendidikan Pemulihan Khas mengutamakan prinsip "menyelesaikan masalah seawal mungkin" supaya tidak menjadi kronik dan berterusan hingga ke tahap 2 persekolahan rendah atau ke peringkat persekolahan menengah rendah.
Program Pemulihan Khas telah mula diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) semenjak tahun 1960an . Program ini bertujuan untuk membantu murid-murid di sekolah rendah yang menghadapi masalah khusus dalam pembelajaran kemahiran asas membaca, menulis dan mengira ( 3M ). Pada tahun 1983, Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) telah diperkenalkan dalam sistem pendidikan Malaysia. Kurikulum baru ini memberi fokus kepada 3M dan murid-murid yang tidak menguasainya dibantu melalui Program Pemulihan Khas. Hasil pencapaian murid pada tahap 1 (Darjah 1 -3) dapat menentukan sama ada murid mengalami masalah penguasaan 3M atau sebaliknya. Sekiranya ada, pihak sekolah perlu berusaha menyediakan Program Pemulihan Khas bagi mengatasi masalah yang tersebut.
Seterusnya Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006–2010 yang bertujuan memperkasakan Sekolah Kebangsaan dan merapatkan jurang pendidikan, juga memberi penekanan kepada pembasmian masalah 3M. Sehubungan itu beberapa pelan tindakan dirancang untuk memastikan murid-murid dapat menguasai kemahiran asas 3M pada tahap 1. Selaras dengan hasrat itu, KPM juga pada waktu yang sama telah menyuntik semangat baru kepada Program Pemulihan Khas dengan menaik taraf kelas pemulihan bukan sahaja dari aspek prasarana, juga dari segi kualiti pengajaran dan pembelajaran dengan menyediakan guru pemulihan khas terlatih yang mencukupi termasuk di Sekolah Kurang Murid (SKM)



2.2       Definisi
2.2.1    Program Pemulihan
Menurut KPM program pemulihan khas adalah satu program pendidikan disediakan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor utamanya adalah persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang telah menerima kursus pemulihan khas di kelas /ruang yang khusus. Murid-muridnya adalah terdiri dari murid-murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif.
2.2.2    Guru Pemulihan
Individu-individu yang terlatih di institut yang menyediakan kursus-kursus pendidikan pemulihan. Misalnya, universiti, institut perguruan dan institut pendidikan guru sama ada dalam negara atau luar negara. Hasilnya guru pemulihan mempunyai kepakaran yang khusus bagi mengatasi masalah yang dihadapi oleh murid-murid yang lemah dalam penguasaan kemahiran asas 3M.
2.2.3    Murid Pemulihan Khas

2.3       Matlamat
Program Pemulihan Khas disediakan untuk membantu murid Tahap 1 sekolah rendah menguasai kemahiran-kemahiran asas 3M yang belum dapat dikuasai dalam tempoh masa ditetapkan.

2.4       Objektif
Setelah mengikuti program pemulihan khas ini murid dapat:
a) Menguasai kemahiran asas 3M.
b) Meneruskan pembelajaran di kelas biasa.
c) Membina sikap keyakinan diri dan positif terhadap pembelajaran.

2.5       Pencalonan Murid Ke Program Pemulihan Khas
a) Pencalonan murid boleh dibuat oleh:
·         Guru mata pelajaran / guru kelas
·         Guru besar
·         Ibu bapa/ penjaga
b) Pencalonan adalah berdasarkan kepada pencapaian mereka dalam pelajaran Bahasa  
    Melayu atau Matematik.
c) Murid-murid boleh dicalonkan :
·         Untuk Tahun 1            : setelah tidak melepasi Saringan LINUS
·         Untuk Tahun 2 dan 3  : selepas meninjau prestasi murid dalam mata pelajaran asas pada tahun sebelumnya. Masa yang paling baik sekali ialah di awal tahun persekolahan.



No comments :

Post a Comment