Wednesday 16 April 2014

3.0 Keperluan Pelaksanaan Program Pemulihan di sekolah-sekolah rendah di Malaysia

3.0       Keperluan Pelaksanaan Program Pemulihan di sekolah-sekolah rendah di Malaysia
  Mengapa perlu melaksanakan Pendidikan Pemulihan di sekolah-sekolah rendah?
Apabila seseorang murid gagal mencapai kemajuan pada tahap yang ditentukan sebagaimana murid-murid yang lain dalam kelasnya, maka ia perlu diberi bimbingan secara individu. Punca masalahnya berbagai-bagai, termasuklah minat, latar belakang sosial dan kelakuan. Walaubagaimanapun, ini dianggapkan bahawa kegagalan akademik murid ini berpunca daripada ketidakbolehan mengusai kemahiran-kemahiran asas seperti membaca, menulis  dan mengira.  Murid ini dikatakan memerlukan pemulihan.
Pendidikan pemulihan merupakan satu proses pengajaran pembelajaran yang memberi keutamaan kepada masalah murid dan langkah-langkah yang wajar seharusnya diambil untuk mengenal pasti dan memulihkannya.
Program pemulihan juga akan memberi perhatian kepada sikap murid-murid yang negatif dan tingkah laku yang kurang baik yang akan menjejaskan pembelajaran dan pembentukan sikap yang baik.
Dalam konteks KBSR, program pemulihan merupakan langkah-langkah khusus yang dijalankan untuk membantu murid menghadapi masalah pembelajaran tertentu dalam kemahiran asas 3M. Mereka ini diberikan program pemulihan sebaik sahaja masalah tersebut dapat dikesan dan dikenalpasti.
Murid yang menghadapi  masalah pembelajaran dan memerlukan pemulihan ialah mereka yang memperoleh pencapaian di bawah paras yang sepatutnya. Murid-murid ini boleh didapati di semua peringkat persekolahan, sama ada di bandar atau di luar bandar. Masalah pembelajaran yang dihadapi oleh murid-murid ini jika tidak terlalu berat, pengajaran pemulihan boleh dijalankan oleh guru kelas biasa sendiri. Masalah pembelajaran yang teruk atau berat dan kompleks pula memerlukan guru pemulihan khas di dalam kelas khas terutamanya bagi kemahiran asas 3M.
Apabila kelemahan dalam sesuatu kemahiran atau konsep telah dipulihkan, murid-murid ini boleh mengikuti mata pelajaran yang lain seperti Muzik, Pendidikan Jasmani Kesihatan, Pendidikan Seni dan sebagainya bersama-sama rakan mereka di kelas biasa. Murid yang mengikuti program pemulihan dalam kelas biasa akan diubahsuaikan penempatan mereka dalam kumpulan yang tertentu mengikut perkembangan mereka dari semasa ke semasa.





No comments :

Post a Comment