4.0 Kaedah Pelaksanaan Program Pemulihan Khas
Pendidikan pemulihan boleh dilaksanakan dengan pelbagai cara. Tiada satu pun cara yang tetap dapat dijadikan turutan muktamad. Jabatan Pendidikan Khas dengan kerjasama dari Kementerian Pelajaran Malaysia ada menerbitkan buku panduan pengajaran pemulihan. Guru boleh merujuk kepada buku ini untuk mendapat penjelasan sekiranya ada masalah yang timbul semasa melaksanakan program pemulihan.
Dalam sistem pendidikan pemulihan di Malaysia, langkah-langkah pengajaran pemulihan yang lazim dijalankan adalah seperti berikut:
4.1 PENCALONAN MURID
Pencalonan adalah peringkat paling awal dan paling penting dalam proses pengajaran pemulihan. Guru mengajar sesebuah kelas haruslah peka tentang kewujudan pelajar-pelajar yang memerlukan pendidikan pemulihan berdasarkan ciri-ciri pelajar lembam, lambat atau bermaslah menguasai kemahiran 3 M.
Andainya pendidikan pemulihan diberikan oleh guru kelas sendiri, pencalonan menjadi lebih mudah kerana guru kelas dapat menentukan murid-murid yang memerlukan pengajaran pemulihan.
Namun jika sekolah mempunyai guru pemulihan yang khas, guru pemulihan tersebut hendaklah mendapatkan maklumat dan sokongan daripada guru kelas, guru matapelajaran atau guru besar serta ibu bapa murid berkenaan. Proses pengumpulan maklumat menjadi lebih mudah dan cepat jika pihak sekolah mempunyai rekod pencapaian murid-murid dengan lengkap dan kemaskini.
Mengikut kebiasaan, pencalonan murid untuk kemasukan ke kelas pemulihan boleh dilakukan oleh guru kelas, guru besar ibu bapa atau penjaga. Pencalonan adalah berdasarkan kepada pencapaian mereka dalam pelajaran Bahasa Malaysia atau Matematik.
Kesimpulannya, pengambilan murid haruslah dilakukan secepat mungkin supaya tidak berlaku tindanan masalah pembelajaran kanak-kanak. Selain itu, ia bersesuaian dengan konsep intervensi awal (early intervention), masalah pembelajaran lebih mudah diatasi sekiranya dapat dirawat pada peringkat awal lagi.
Walaubagaimanapun penerimaan murid ini ke kelas pemulihan adalah bergantung kepada guru pemulihan yang mengajar di sekolah itu. Guru pemulihan haruslah menggunakan kebijaksanaannya untuk menentukan sama ada pencalonan itu munasabah atau tidak berdasarkan kriteria-kriteria tertentu. Keputusan guru pemulihan bagi menentukan murid yang dicalonkan itu patut diterima atau tidak adalah muktamad.
4.2 PENGUMPULAN MAKLUMAT
Setelah guru pemulihan menerima calon-calon tidak semestinya semua murid itu disaring melalui ujian saringan yang formal. Penapisan boleh dilakukan melalui penelitian maklumat yang boleh diperolehi dari kad-kad peribadi murid, kad kemajuan pelajaran, atau melalui perbincangan dengan guru kelas, guru besar, ibu bapa atau penjaga dan melalui pemerhatian oleh guru pemulihan itu sendiri.
Maklumat tentang butir-butir latar belakang taraf pendidikan ibu bapa serta keadaan fizikal murid, adalah amat penting jika masalah-masalah pembelajarannya hendak diatasi. Maklumat ini boleh menolong guru pemulihan memahami corak kesukaran yang dialami oleh murid itu serta membantunya dalam pemulihan.
4.3 UJIAN SARINGAN
Ujian saringan dijalankan selepas guru pemulihan mendapat calon-calon yang telah dicalonkan kepada mereka. Ujian saringan akan ditadbirkan oleh guru pemulihan dan ujian ini akan menentukan sama ada murid akan mengikuti program pemulihan atau tidak. Namun begitu, bilangan murid yang akan diterima masuk untuk mengikuti program bergantung kepada beberapa faktor iaitu:
• Skor yang rendah
• Jumlah murid yang dapat diselanggarakan oleh guru pemulihan
• Jenis atau peringkat masalah yang dihadapi oleh muri
• Ruang yang ada untuk kelas pemulihan.
• Ruang yang ada untuk kelas pemulihan.
Kesimpulannya, ujian saringan dapat memberi penguji satu contoh perlakuan
akademik untuk dianalisis dan dinilai bagi tujuan rancangan pendidikan. Ujian
saringan ini digunakan untuk menyaring jumlah murid yang akan mengikuti kelas
ataupun program pendidikan pemulihan.
4.4 UJIAN
DIAGNOSTIK
Setelah melalui ujian saringan, murid yang dipilih masuk
ke program pemulihan khas akan melalui satu ujian lagi iaitu ujian diagnostik.
Ujian diagnostik ialah ujian yang terpenting dalam program pendidikan pemulihan
khas. Ujian ini digunakan untuk membantu guru pemulihan khas mengesan
daerah-daerah kelemahan dan kekuatan yang dihadapi oleh setiap murid yang
diuji.
Ujian ini dibentuk bukan untuk menilai peringkat
pencapaian tetapi untuk mengesan masalah-masalah yang dihadapi ketika belajar
dan mengenal pasti punca kegagalan murid dalam menguasai sesuatu kemahiran.
Keputusan analisis ujian
akan menunjukkan daerah-daerah kelemahan dan daerah-daerah kekuatan
seseorang murid dalam menguasai sesuatu kemahiran. Cara ini dapat membantu guru
mengenal pasti kumpulan tertentu mengikut kebolehan dan daerah-daerah kesukaran
yang dihadapi.
Analisis kesalahan ujian tersebut dapat membantu guru
merancang satu program pengajaran yang khusus kepada seseorang individu atau
kepada satu kumpulan dengan lebih tepat dan sistematik. Ujian seeloknya dijalankan secara perseorangan atau
secara kumpuln kecil tidak melebihi 4 orang.
Ujian
yang dijalankan ialah :
§ Ujian Bahasa Melayu
§ Ujian Matematik
§ Ujian pengamatan jika perlu.
Setelah ujian
dilaksanakan, ujian ini hendaklah disemak dengan teliti. Penganalisaan keputusan hendaklah dikumpul
dan direkodkan dan diberi intepretasi
dengan cermat. Analisis keputusan dapat mengetahui kelemahan dan kekuatan atau
mengenal pasti kawasan kelemahan yang menjadi penghalang kepada pembelajaran
murid. Ini semua perlu direkodkan supaya
maklumat-maklumat yang diperolehi dapat digunakan untuk merancang objektif
pengajaran dan pembelajaran yang sesuai bagi setiap murid yang berkenaan,
Ada dua perkara penting yang perlu diketahui oleh seorang
guru pemulihan khas sebelum ia merancang
pengajaran dan pembelajaran iaitu:-
a) apa yang diketahui oleh murid sebelum pengajaran dimulakan;
b) apa yang perlu diketahui oleh murid selepas guru
mengajar.
4.6 PENILAIAN
Penilaian adalah satu proses menentukan, mendapatkan dan
memberi maklumat yang berguna untuk membuat pertimbangan mengenai tindakan
selanjutnya. Terdapat 2 jenis ujian yang boleh dijalankan iaitu ujian formatif
dan sumatif. Ujian formatif dijalankan selepas satu kemahiran sementara Ujian
Sumatif pula dijalankan selepas beberapa kemahiran telah diajar. Bagi tujuan
saringan dan pelepasan,
instrumen-instrumen berikut boleh
dicadangkan:
a) Instrumen Penentu Penguasaan Membaca & Menulis (IPP2M).
i.
IPP2M merupakan Instrumen piawai yang bersesuaian untuk menguji tahap
penguasaan kemahiran asas 2M.
ii.
Ia digunakan untuk menentukan tahap
penguasaan kemahiran asas membaca dan
menulis (2M) murid yang mengikuti
program pemulihan khas.
iii.
Berdasarkan rumusan yang dibuat, guru
boleh membuat keputusan sama ada murid
ini perlu meneruskan program pemulihan
khas atau mengikuti pemulihan dalam
bilik darjah atau mengikuti pembelajaran
di kelas biasa.
b) Indicator for Mastery in Arithmatic
i.
Instrumen piawai yang bersesuaian untuk
menguji tahap penguasaan kemahiran asas
mengira.
ii.
Digunakan untuk menentukan tahap penguasaan kemahiran
asas mengira murid yang mengikuti
program pemulihan khas.
4.7 TINDAKAN
SUSULAN
Murid-murid
yang telah melepasi Ujian Pelepasan mesti dikembalikan semula ke kelas biasa
dan program pemulihan terhadapnya ditamatkan. Walaupun demikian, guru pemulihan
khas dan guru mata pelajaran akan sentiasa mengikuti perkembangan murid
tersebut dengan memberi bantuan agar tidak terus terbiar dan boleh
mengikuti pembelajaran di kelas biasa.
Keberkesanan
tindakan susulan dapat dicapai melalui beberapa tindakan, antaranya ialah :
a. Maklumat pencapaian murid diserahkan kepada guru kelas.
b. Pemerhatian khusus dilakukan oleh guru kelas, guru mata pelajaran dan guru pemulihan khas.
c. Kerjasama antara guru kelas dan guru pemulihan khas.
No comments :
Post a Comment