5.1 Masalah
Murid Pemulihan
Peta Minda: Masalah-masalah Murid Pemulihan
Murid-murid pemulihan memerlukan pengajaran yang berbeza
banding dengan orang lain kerana mereka tidak dapat memperolehi ilmu
pengetahuan dari kelas biasa kerana mereka kurang memahami apa yang diajar oleh
guru di dalam kelas. Oleh itu, usaha untuk membantu pmurid yang lemah ini
adalah mengadakan kelas pemulihan di sekolah. Masalah-masalah yang dihadapi
oleh murid pemulihan ialah masalah penguasaan kemahiran mengira, masalah dalam
ejaan, masalah dalam bacaan dan masalah dalam tulisan.
5.1.1 Masalah Penguasaan Kemahiran Mengira
- Masalah penguasaan nombor
-Tidak boleh mengenal bentuk nombor yang seakan –akan sama seperti 6-9,1-7,2-3
- Tidak boleh menulis dengan tepat.
- Tidak boleh menulis mengikut turutan,seperti murid tidak tahu yang mana lebih besar ,6 atau 7.
- Tidak tahu nilai tempat nombor seperti
- Masalah operasi tambah dan tolak
- Tidak boleh menyusun ayat matematik dalam bentuk ayat lazim.
- Tidak boleh menyelesaikan soalan yang mengumpul semula.
- Masalah penguasaan operasi darab
- Tidak boleh menghafaz sifir darab dengan tepat
- Tidak boleh mendarab nombor dua digit dengan dua digit
- Masalah operasi bahagi.
-Tidak boleh mengenal bentuk nombor yang seakan –akan sama seperti 6-9,1-7,2-3
- Tidak boleh menulis dengan tepat.
- Tidak boleh menulis mengikut turutan,seperti murid tidak tahu yang mana lebih besar ,6 atau 7.
- Tidak tahu nilai tempat nombor seperti
- Masalah operasi tambah dan tolak
- Tidak boleh menyusun ayat matematik dalam bentuk ayat lazim.
- Tidak boleh menyelesaikan soalan yang mengumpul semula.
- Masalah penguasaan operasi darab
- Tidak boleh menghafaz sifir darab dengan tepat
- Tidak boleh mendarab nombor dua digit dengan dua digit
- Masalah operasi bahagi.
5.1.2 Masalah Dalam Ejaan
LEMAH
DALAM INGATAN PENGLIHATAN.
- Tidak dapat mengingat atau membayangkan bentuk sebenar sesuatu perkataan.
- Masalah penglihatan seperti rabun dan juling.
- Tidak dapat mengingat atau membayangkan bentuk sebenar sesuatu perkataan.
- Masalah penglihatan seperti rabun dan juling.
LEMAH
DARI SEGI ANALISIS PENDENGARAN.
- Tidak dapat menentukan lambang yang mewakili bunyi.
- Tidak boleh mengecam (mendengar ) bunyi-bunyi yang terlibat di dalam perkataan.
- Tidak dapat memilih lambang-lambang secara rawak.
- Tidak dapat menentukan lambang yang mewakili bunyi.
- Tidak boleh mengecam (mendengar ) bunyi-bunyi yang terlibat di dalam perkataan.
- Tidak dapat memilih lambang-lambang secara rawak.
5.1.3 Masalah Dalam Bacaan
BENTUK
HURUF
- Huruf kecil yang seakan-akan bentuknya.
- Huruf terbalik.
- Bunyi huruf yang seakan-akan sama.
- Keliru nama-nama huruf yang seakan-akan sama bentuknya.
- Menyebut huruf-huruf mengikut telor bahasa ibunda.
- Keliru menamakan huruf besar dan huruf kecil kerana benuknya berubah.
- Huruf kecil yang seakan-akan bentuknya.
- Huruf terbalik.
- Bunyi huruf yang seakan-akan sama.
- Keliru nama-nama huruf yang seakan-akan sama bentuknya.
- Menyebut huruf-huruf mengikut telor bahasa ibunda.
- Keliru menamakan huruf besar dan huruf kecil kerana benuknya berubah.
PERINGKAT
SUKU KATA
- Tidak boleh mengadun / membatang suku kata terbuka / tertutup.
- Keliru membunyikan suku kata yang melibatkan e taling dan e pepet.
- Tidak boleh membunyikan dengan betul setelah mengeja / membatang suku kata.
- Tidak boleh membunyikan dengan betul suku kata VK di awal perkataan.
- Salah memecah / membatang suku kata.
- Tidak boleh membatang perkataan yang mengandungi banyak suku kata.
- Keliru membatang perkataan yang mengandungi Diftong / Vokal Berganding.
- Tidak boleh membunyikan perkataan yang mengandungi Diagraf di awal.
- Tidak boleh membatang suku kata yang melibatkan imbuhan.
- Tidak boleh mengadun / membatang suku kata terbuka / tertutup.
- Keliru membunyikan suku kata yang melibatkan e taling dan e pepet.
- Tidak boleh membunyikan dengan betul setelah mengeja / membatang suku kata.
- Tidak boleh membunyikan dengan betul suku kata VK di awal perkataan.
- Salah memecah / membatang suku kata.
- Tidak boleh membatang perkataan yang mengandungi banyak suku kata.
- Keliru membatang perkataan yang mengandungi Diftong / Vokal Berganding.
- Tidak boleh membunyikan perkataan yang mengandungi Diagraf di awal.
- Tidak boleh membatang suku kata yang melibatkan imbuhan.
KESUKARAN
DALAM PENGAMATAN
- Boleh mengeja tetapi tidak boleh membunyikan.
- Mengeja sebelum membaca.
- Boleh membatang suku kata tetapi gagal menyebut.
- Menggantikan bunyi suku kata dalam perkataan
- Menggugurkan bunyi-bunyi suku kata dalam perkataan.
- Salah menyebut perkataan yang seakan-akan rupanya.
- Keliru ejaan Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris.
- Salah menyebut / membunyikan perkataan yang seakan-akan sama.
- Menyebut perkataan mengikut loghat.
- Boleh mengeja tetapi tidak boleh membunyikan.
- Mengeja sebelum membaca.
- Boleh membatang suku kata tetapi gagal menyebut.
- Menggantikan bunyi suku kata dalam perkataan
- Menggugurkan bunyi-bunyi suku kata dalam perkataan.
- Salah menyebut perkataan yang seakan-akan rupanya.
- Keliru ejaan Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris.
- Salah menyebut / membunyikan perkataan yang seakan-akan sama.
- Menyebut perkataan mengikut loghat.
KESUKARAN
MEMBACA PERINGKAT AYAT
- Menggantikan perkataan
dengan perkataan lain.
- Tertinggal.
- Pembalikan perkataan.
- Mengulang.
- Merangkak-rangkak.
- Membaca mengikut loghat.
- Tertinggal.
- Pembalikan perkataan.
- Mengulang.
- Merangkak-rangkak.
- Membaca mengikut loghat.
5.1.4 Masalah Tulisan
- Perkataan ditulis terlalu rapat
di antara satu dengan lain.
- Bentuk-bentuk huruf ditulis terlalu condong.
- Tiada keseragaman jarak di antara huruf dengan huruf atau di antara perkataan dengan perkataan
- Bentuk-bentuk huruf yang tidak jelas / tepat / betul.
- Menulis tanpa mengikut garisan-garisan yang ditentukan,
- Mencampur adukkan huruf besar dengan huruf kecil.
- Masalah pembalikan huruf atau perkataan.
- Huruf-huruf tidak ditulis mengikut posisi (kedudukan ) yang sepatutnya.
- Menulis dengan meninggalkan huruf, perkataan atau imbuhan.
- Menulis melampaui garisan ruang muka surat yang ditentukan.
- Menulis huruf-huruf di dalam perkataan secara bertindih.
- Mengulang garis-garis huruf yang ditulis.
- Menulis mengikut arah dari kanan ke kiri.
- Menulis huruf atau perkataan mengikut urutan yang salah.
- Menulis atau menyalin ayat tanpa mengikut tertib yang betul.
- Bentuk-bentuk huruf ditulis terlalu condong.
- Tiada keseragaman jarak di antara huruf dengan huruf atau di antara perkataan dengan perkataan
- Bentuk-bentuk huruf yang tidak jelas / tepat / betul.
- Menulis tanpa mengikut garisan-garisan yang ditentukan,
- Mencampur adukkan huruf besar dengan huruf kecil.
- Masalah pembalikan huruf atau perkataan.
- Huruf-huruf tidak ditulis mengikut posisi (kedudukan ) yang sepatutnya.
- Menulis dengan meninggalkan huruf, perkataan atau imbuhan.
- Menulis melampaui garisan ruang muka surat yang ditentukan.
- Menulis huruf-huruf di dalam perkataan secara bertindih.
- Mengulang garis-garis huruf yang ditulis.
- Menulis mengikut arah dari kanan ke kiri.
- Menulis huruf atau perkataan mengikut urutan yang salah.
- Menulis atau menyalin ayat tanpa mengikut tertib yang betul.
(Sumber: http://energeticremedialteacher.blogspot.com/2009/06/masalah-yang-di-hadapi-oleh-murid-murid.html)
5.2 Ciri-ciri Murid Pemulihan
No comments :
Post a Comment